Sverige vs. Norge

Sista dagen i Norge för mej var i söndags. Det finns inte så mycket att säga om söndagen. Jag vaknade, gick upp, packade ihop mej och mina saker och placerade mej själv på bussen som tog mej tillbaka till Göteborg. Men det var med ett tungt hjärta jag lämnade vårt grannland. Jag har lärt mej en del saker om både Sverige och Norge under dom här två veckorna jag varit iväg.

Om Sverige:
- Svenskar pratar sjukt högt när de går omkring på stan.
- De flesta svenskar tror att de förstår norska utan svårigheter.. det gör dom inte.
- Svenskar gör ofta narr av Norge och norrmän. Punkt.
- Svenskar tror att de är bättre än norrmän.. även om de bor i Norge.
- Trots att jantelagen är utbredd i Sverige tycker svenskar att de är bättre än alla andra.
- Sverige är ett USA-wannabe.

Om Norge:
- Norrmän tycker om svenskar och Sverige nästan lika mycket som dom tycker om norrmän och Norge.
- Norrmän förstår svenska utan svårigheter.
- Norrmän gör ofta narr av Sverige och svenskar.. med kärlek och glimten i ögat.
- Hela Norge stänger på söndagar och helgdagar.
- Hälften av alla tv-program som visas på tv är svenska.
- Kjedelig betyder tråkig.

Det jag främst upptäckte var att norrmän är otroligt mycket mer ödmjuka inför resten av världen än vad svenskar är. Det jag märkte det tydligast på var när Sverige inte gick vidare till final i ESC. Hela Sverige verkade stanna av och större delen av landet verkade tycka att vi aldrig mer skulle delta.. Vi var ju trots allt bäst, även om inte resten av Europa förstod det! När jag på ESC-finalen träffade norrmän och de fick reda på att jag var från Sverige beklagade de verkligen att vi inte gått vidare.. och menade det! Kan ni tänka er samma scenario i Sverige om Norge inte gått vidare? Jag tvivlar. Kanske är det Store-Lillebror syndromet.. kanske är det det inte. Men om det nu skulle vara så att Norge är lillebror är det väl inte så konstigt att jag tycker bättre om Norge än om Sverige? Jag är ju trots allt själv lillasyster.
Jag vill flytta till Norge!

Kommentarer :

#1: Emelie

Oj oj vad vi har olika intryck måste jag säga. Man kan nästan vända på listan där enligt mig. :P Oj oj oj. Du har inte märkt av diskrimineringen av svenskar i Norge? Även om vi är välkommen arbetskraft så tycker alla att svenskar är korkade och skämten är ganska råa och inte många med glimten i ögat längre. Tyvärr..

skriven

Kommentera inlägget här :